Enllaçats pel català

dimarts, 23 d’abril del 2013

Bona setmana de Sant Jordi!

I avui ho celebram amb dos dels grans poetes de la literatura catalana... quin preferiu?

ASSAIG DE CÀNTIC EN EL TEMPLE

Oh, que cansat estic de la meva
covarda, vella, tan salvatge terra,
i com m’agradaria d’allunyar-me’n,
nord enllà,
on diuen que la gent és neta
i noble, culta, rica, lliure,
desvetllada i feliç!
Aleshores, a la congregació, els germans dirien
desaprovant: “Com l’ocell que deixa el niu,
així l’home que se’n va del seu indret”,
mentre jo, ja ben lluny, em riuria
de la llei i de l’antiga saviesa
d’aquest meu àrid poble.
Però no he de seguir mai el meu somni
i em quedaré aquí fins a la mort.
Car sóc també molt covard i salvatge
i estimo a més amb un desesperat dolor
aquesta meva pobra,
bruta, trista, dissortada pàtria.
 
(Dins “El Minotaure i Teseu”, d’El Caminat i el Mur, 1954)
Salvador Espriu (Santa Coloma de Farners, 1913 – Barcelona,1985)



ASSAIG DE PLAGI A LA TAVERNA
(Al sempre admirat Salvador Espriu
si cal, amb disculpes.
)

Oh, que avingut estic amb la meva
petita, esclava, poc sortosa terra,
i com em recaria d’allunyar-me’n,
sud avall,
on sembla que la gent és bruta
i pobra, accidiosa, inculta,
resignada, insolvent!
Aleshores, a la taverna nova, els companys dirien
fotent-se’n:”Com qui s’agrada de la lletja,
així el lluç que pica un ham sense esquer”,
mentre jo, encara prop, pensaria
en les velles fretures i confiances
d’aquest meu tossut poble.
I, ja tot sospesat, recularia
per restar aquí fins a la mort.
Car, fet i fet, tampoc no sóc tan ase
i estimo a més amb un
irrevocable amor
aquesta meva -i nostrabastant
neta, envejada, bonica pàtria.

Pere Quart (Sabadell, 1899 – Barcelona, 1986)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada